"עלינו לשבח" פרויקט העצמה חצי שנתי במסגרת בית ספר שילוב / חיה מרקוס

חיה מרקוס מרפאה באומנות M.A

בחודשים האחרונים הובלתי פרויקט העצמה במסגרת עבודתי כתרפיסטית באומנות, בבית ספר – תלמוד תורה בנים, שמשלב חינוך רגיל וחינוך מיוחד- ליקויי למידה והפרעות התנהגות שונות.

כשהגעתי לבית הספר בתחילת שנה היה מצב התלמידים, המורים וההנהלה בכי רע. הם בדיוק עברו למבנה חדש בשלבי בניה אחרונים. ניתן לתאר כיצד מצב כה לא יציב משפיע על ילדים עם קשיי קשב וריכוז והפרעות תקשורת. הילדים היו מפורקים, המורים לא הצליחו להשתלט, המנהל צעק וההורים רצו לפנות למשרד החינוך להתלונן.

ביחד איתי נכנסה מרכזת חדשה וביחד החלטנו על פרויקט ממוקד מטרה שבסופו ערב הורים מרשים.

המטרה המרכזית היתה העצמה. חיפוש אחר יכולת, מסוגלות וכישרונות , איתור כוחות חיוביים והעצמה שלהם. ילדים אלו חוו תסכולים על גבי תסכולים במשך השנים חלקם אינם קוראים היטב והכתיבה עולה להם במאמץ והם כבר בני 12. אחרים באים מבתים קשים ומורכבים וכל מה שהם קיבלו במהלך חייהם הקצרים זה צעקות, זלזול, פגיעה ואנחה..."נו, מי יודע מה יצא ממך..."

קראנו לפרויקט "עלינו לשבח". כמובן דבר ראשון,לשבח לבורא עולם, על הטוב וגם על מה שלא כל כך טוב. ושנית עלינו, בתור הורים ומחנכים ללמוד לשבח את הילדים למצוא את מה שטוב בהם ולא לחפש אחר הרע או לראות רק אותו כי בכל ילד יש משהו טוב.

יצאנו לדרך...

בשלב הראשון כיתה ו' וקבוצה של ילדים מכיתה ד' יצרו אצלי עבודות אומנות שונות.

עלי להדגיש שלא היתה זו קבוצה טיפולית במובן הרגיל של המילה כי אם קבוצה באומנות. יצרנו בצוותא יצירות מוגדרות מראש , כולם יחד, כאשר המטרות שונות.

א.      לחזק את הביטחון של הילדים בעצמם וביכולת שלהם ולתת להם את ההזדמנות להתחיל משהו ולסיים בהצלחה!!!

ב.      ללמד אותם לעבוד בשיתוף פעולה מתוך אחווה, הזדהות, ושמירה על כבוד הזולת.

התוצאות היו מדהימות

הכנו ביחד ספסלים מעץ לחצר הת"ת ואדניות פרחים מגלגלים של רכב ישן. הכנו עציצים מבקבוקי שתיה וחיות מפוסלות מתחבושות גבס. הכנו פרחים בטכניקת קווילינג והילדים עבדו בסבלנות, באהבה, שמרו על הפה והידיים בתוך החדר שלי והתנהגו אלי בכבוד ובהערכה, משהו, שלמורים שלהם קשה מאוד להשיג.

מדובר בילדים בני 11-12 שנרתמו לענין ונהנו עד מאוד במהלך התוכנית הוספנו המנון שהושר בפי כל הכיתות (חמש כיתות חינוך מיוחד) מתוך התלהבות עצומה. ,לאחר מכן בחרנו, על פי בקשת הילדים שיר שאותו הלכו לשיר באולפן. הם שרו נפלא והאולפניסטית כל כך החמיאה להם שהם מבקשים כעת לצאת לסבב הופעות בארץ ובחו""ל.

הסיום היה אתמול, יום ד'.

ערב ההורים היה מרגש עד דמעות בו הצגנו את התוצאות לעיני ההורים. בתערוכה, מקהלה ומצגות בהם הופיעו ילדי הכיתות הנמוכות בשיר מרגש מלווה בדרמה מושלמת כולל תלבושות...

לא ראיתי את התגובה של האבות אך בצד של הנשים געו אמהות בבכי של התרגשות. ילדים שעד עתה הביאו ציונים נמוכים הערות ועונשים ריגשו אותם בשירתם המתוקה, במצגת המאלפת ובתוצרים האומנותיים בעיצובים ובנגרות. עולם חדש ניגלה לפניהם!!!

בכוונתי לנסות ליישם את המסקנות שאליהם הובלנו.

בלמידה- למצוא דרך למח ולשכל, דרך יצירתיות, אומנות, וחוויה משמעותית בלמידה וכמה שפחות הוראה פרונטלית.

במשמעת- לחזק את הכוחות החיוביים, להזכיר את המסוגלות, את לקיחת האחריות, את המשמעת שדרשה המקהלה והחזרות... להנהיג בכיתה גבולות מתוך אהבה!

ובמצב הרוח- מצב רוח חיובי נושב במסדרונות. למחרת הערב אמרו הילדים לרב. "אולי נעשה עוד משהו..." פחות מרמור, פחות תסכול, יותר שמחה והמון המון סיפוק.

אני עובדת על איסוף מידע מהמורים ביחס להשפעה שהיתה לפרויקט על  כל תלמיד באופן אישי

ואליכן אני פונה במטרה לשאול, לחקור ולשמוע על מקומות נוספים, דומים מבחינת האוכלוסיה, שהנהיגו במערכת הלימודים, שעות של מוזיקה אומנות או נגרות וראו תוצאות בשטח. אשמח גם לקבל חומר תאורטי בנושא.

כמו כן מי שרוצה רעיונות וחומר כדי להפיק פרויקט דומה מוזמנת לפנות אלי במייל האישי. בשמחה.


Chayama8@gmail.com



ולסיכום אביא לכם שיר שכתבתי לסיכום הפרויקט:

חלום של ילד

לכל ילד יש חלום בלב

יחיד , מיוחד ומשלהב

להגיע רחוק לכבוש מטרה

להצליח להגשים במהרה-

משאלה!

לגלות יכולתו,

יחודיותו,

ושאין עוד בלתו.

לממש כישרונות,

למצוא פתרונות.

לקצור הצלחות.

לקבל מחמאות וברכות.

לקחת אחריות ולעמוד במשימה...

ו- להפגין ידע וחכמה...

תודה

שהבאתם אותנו עד הלום

ועזרתם לנו להגשים חלום.

 

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.