נער מתמודד- בבידוד

יש לי בן, בן 16 וחצי עם הפרעת קשב וריכוז קשה, אימפולסיבי המוגדר כנוער מתמודד.

הוא אמור לחזור השבוע מהישיבה שלו בצרפת ועליו להיכנס לבידוד ביתי.

הוא טוען שהכללים לא כאלו מחמירים כמו שאני חושבת וזה לא בעיה, מותר לו להסתובב בבית עם מסיכה וכו'...

ואני רועדת מהרגע שיגיע כי מדרך הטבע אין לו סיכוי לשרוד בחדר סגור כשבועיים ובלי לצאת מהבית בכלל.

מעבר לזאת הוא אמר שאהיה חייבת לדאוג שהילדים האחרים בבית לא יריבו ולא יבכו כדי שהוא לא ישתגע מהם.

דבר בלתי אפשרי.

אם יש לכם עצה ריאלית- יותר מאשמח!!!!

חיה סטשבסקי - פסיכותרפיסטית MSW משיבה: 

שלום לאמא לילד בן ה-16.5,

את אומרת שבנך, שהוא בעל הפרעת קשב, אמור להיכנס עכשיו לבידוד של שבועיים בחדר אחד. את חוששת מאד, לא רק בגלל הבן הזה, שמן הסתם קשה לו להיות זמן רב במקום אחד, אלא גם בגלל אחיו הקטנים, שהוא יבוא אליהם בדרישות כמעט בלתי אפשריות לשקט וכו'. 

בנך חוזר עכשיו מחו"ל. הוא, מן הסתם, התגעגע אליכם, והקרבה הפיזית מאד תחסר לו. חשוב שתהיי אמפטית לצרכים שלו, כלומר שתביני למה הוא זקוק, ותראי לו שאת מבינה. זה שאת מבינה לא מחייב אותך גם לעשות דברים שאינם מומלצים כעת. אז לפני הכל, נסי לשמש לו לפה ולומר לו שבטח הדבר האחרון שהוא צריך עכשיו זה בידוד בחדר. שכמה חבל שאי אפשר לחבק אותו ואפילו לא להיות בקרבתו. זה באמת כ"כ מבאס!

אחרי שהבענו אמפטיה במינון ובסגנון המתאים לאדם ולמצב, אפשר לחשוב ביחד על פתרונות מעשיים. 

אני מציעה להתייעץ עם הבחור ולא להנחית עליו שום דבר. לשאול אותו מה יכול לעזור לו לשרוד את השבועיים המעצבנים הללו בחדר. האם מתאים לו קלטות עם מוזיקה? תרגילי ספורט? הרצאות? סרטונים? ספר מרתק?

אפשר גם לנקות את החדר לפסח ואולי אפילו לצבוע אותו, אם מתאים לכם ולו.

אמנם אסור לכם להתקרב אליו, אך חשוב לתת לו המון חיזוקים חיוביים ומחמאות. לדוגמא, כל הכבוד שסדרת את החדר כל כך יפה! או, אתה ממש מצליח לשרוד במצב בלתי אפשרי, או, אני נהנית שאתה אתנו למרות שקשה לי בלי חיבוק. וכו'. החיזוקים והמחמאות אמורים כמובן להתאים לסגנון של הבית שלכם, ואת מחליטה מה מתאים לך להגיד לו. העיקרון הוא לתת לו להרגיש חשוב ושייך למשפחה, גם אם הוא כלוא בחדרו. אפשר גם לדבר אתו על החוויות שלו מהישיבה, מהטיסה וכו'. פשוט להתייחס!

בקשר לאחיו הקטנים, הייתי מגייסת אותם ליצור אתו מערכת יחסים טובה, גם אם מרחוק. להביא לו ממתקים או שתייה, לספר לו דברים, לשאול אותו שאלות וכו'. ואם הוא מתלונן עליהם, מותר לך להסכים אתו שבאמת זה לא פשוט כשאסור לרדת למטה וההתמודדות בבית היא מורכבת מאד.

מדי פעם, הזכירו לו כמה זמן עוד נשאר לכם לחיות בנפרד. לכם ולא לו, כי כולנו בסירה אחת (עידוד). 


חיה סטשבסקי - פסיכותרפיסטית MSW

רח' אבן גבירול 7, אלעד 4083010
טל:  8401504 - 054, 03-9088556, למסרונים: 054-2454148