על הקשר שבין חרדות, התמכרות, וחוסן נפשי/ חגי צדוק

נכתב על ידי חגי צדוק, מרצה ב'מרכז הישגים', ויועץ נישואין ופסיכותרפיה.

מייל:chagaizadok@gmail.com

"ואוו! אתה לא מבין כמה אני חושב על זה, אני חושב באובססיביות, על האם ואיך אני יכול להפוך לאדם חזק!"

על הדברים הללו חזר משה (שם בדוי) שוב ושוב במהלך הפגישה. הוא הגיע בכלל בגלל בעיה זוגית, שנובעת ברובה מהתמכרות מסוימת. כשעלה גם נושא הכדורים אותם הוא נוטל, מחמת החרדות מהם הוא סובל - הפרעת חרדה כללית, הצגתי בפניו את הקשר אפשרי בין החרדות להתמכרות – חוזק פנימי.

כשהעליתי את הנקודה של החוזק הנפשי, הוא 'התנפל' על זה: "אם אתה מראה לי שכשאתגבר על ההתמכרות, אנצח גם את החרדות, ואהיה אדם חזק, אני מגויס!". מאמר זה, נולד "בהזמנתו", מתוך רצונו להבין לעומק, את הקשר בין החרדות מהם הוא סובל, ובין ההתמכרות, והשפעת החוסן הנפשי על שניהם, כפי שהסברתי לו. יש כוח למילה נאמרת, ויש כוח למילה כתובה. אז הנה, אני כותב:

הסקירות של החוקרים בתחום, מראות בבירור קשר בין הפרעות חרדה לסוגיהם, לבין התמכרות. קלארק ובק, מסכמים זאת בקצרה, בציינם ש"הנוכחות של הפרעת חרדה, מכפילה עד מרבעת (!) את הסיכון להפרעת תלות באלכוהול או בסמים". (בעיניי, זה ברור, ולא צריך ציטוטים, אך למי תאמינו, לי, או לפרופסורים הנכבדים?... אז ציטטתי...)

נראה בעיניי, שאדם הסובל מ"תחלואה נלווית" של חרדה והתמכרות, סביר מאוד לשער, שבשבילו ההתמכרות היא 'פיתוי' ובריחה, מאי הנוחות והמצוקה הקשה לעיתים, המתלווה לחרדה. נכון הוא שלפעמים ההתמכרות מופיעה לפני החרדה, וזה לא תומך בהשערה זו, כמו שמציינים קלארק ובק, אך עדיין נראה סביר, שיש מקרים שההתמכרות, היא בריחה ממצוקת החרדה. וחשוב לבדוק זאת.

אבחנה זו, חשובה. כי כאשר אנו – המטופל והמטפל, סבורים שההתמכרות היא בריחה מהחרדה, אין זה נכון וחכם, לטפל בהתמכרות, ללא טיפול בחרדה. כיון שהחרדה, משמרת את ההתמכרות, ומפחיתה את סיכויי ההצלחה, לנצח את ההתמכרות. היא תמיד 'תאיים' להחזיר את האדם למעגל ההתמכרות, כי בסוף, זו הדרך שהוא מכיר לברוח מהמצוקה הקשה אותה הוא חווה – החרדה.

אבל מעבר לתובנה, שהסובל מהחרדה וגם התמכרות, לעיתים זה בגלל שהוא 'בורח' ממצוקתו, לאי של אשליה וריגושים המושגים בקלות, יש כאן בעיניי, נקודה חשובה ועמוקה יותר, המאפשרת ומכוונת לטיפול יעיל יותר.

חרדה, תהיה איזו שתהיה (לעיתים, למעט פוביה ספציפית), משתמרת אצל האדם, מחמת חוזקות חשובות ש"אינם כתקנן" אצל הסובל מהחרדה. כלומר, לעיתים נמצא אצלו תחושת חוסר אונים מוגברת, המתקיימת במקביל לאמונה שלילית שלו, על יכולתו להתמודד עם קשיים מסוימים. הוא חושש לביטחונו האישי, יותר מהאדם שאינו סובל מחרדות. ונוסף על כך, עוד תפיסות עולם אחרות, הגורמות לקושי להתמודד עם קשיים ספציפיים, או כלליים.

ניתן אם כן לומר בזהירות, שהסובל מחרדה, הרי הוא בעל חוסן נפשי נמוך יותר ממי שאינו סובל ממנה.

עתה, הבה נתבונן על הסובל המתמכרות, אפילו קלה.

התמכרות ברובה המוחלט, היא תופעה הנובעת מבריחה של האדם ממצוקה. האנשים הסובלים ממנה, לעיתים קרובות, חסרים גם את המשמעות בחייהם, דבר המייצר תחושת ריקנות – מצוקה, והנה הם "ממלאים" את הריק במילוי מדומה, המתפוגג במהירות – מושא ההתמכרות. גם הם 'בורחים'.

תחילת ההתמכרות, על פי רוב, נעוצה בחולשה. לא היו להם החוזקות הנדרשות להתמודד עם מצוקה. הם חששו להתמודד בדרך ה'קשה', אך האמיתית היחידה. הם העדיפו את הדרך הקלה, אף שהיא מזיקה, כי חששו להתעמת עם הקשיים.

כך, ככל שהם מעמיקים בהתמכרות, הם, בלא משים, מעמיקים את חולשתם.

תכונה זו של קושי להתמודד עם רגשות שליליים, כמו פחד, דאגה, כישלון, וכדומה, היא לפעמים המכנה המשותף, בין הסובל מחרדות, לבין הסובל מהתמכרות.

אין כוונת הדברים שמי שסובל מאחד מהשניים, כנראה סובל מהשני. ודאי שלא. כוונתי, להצביע על היתכנות של חולשה ספציפית אצל אדם הסובל מהתמכרות, וגם סובל מחרדה, מכנה משותף, שחשוב לאתרו, אם נרצה להתמודד נכון עם החרדה, או ההתמכרות. וכאן אגב, לא משנה אם ההתמכרות הופיע לפני החרדה או להיפך. אם נזהה תכונה זו – ה'משמרת' האפשרית של שתי ההפרעות, נוכל להתמודד ביתר קלות עם הפרעת החרדה ועם ההתמכרות. יתרה מכך, אם לא נזהה נכון את התלות ההדדית של ההתמכרות והחרדה, יפגעו הסיכויים לפתור את הקשיים הללו.

אבל עוד משהו חשוב יש כאן. שימו לב. אם האדם בונה אצלו חוסן נפשי, בהכרח תהיה לכך השפעה מסוימת על החרדה ועל ההתמכרות יחד. נכון הדבר, שכל עוד הטיפול לא מכוון ספציפית לחרדה וספציפית להתמכרות, כנראה ההשפעה על החרדה או ההתמכרות, תהיה מוגבלת, אך השפעה כשלהי, ודאי תהיה!

השורה התחתונה והבשורה היא, שאם האדם עובד על ראיית העולם שלו, על המוכנות שלו להתמודד עם הקשיים הספציפיים (בדרך כלל, צריך ליווי, הדרכה, וכלים של מטפל), יהיה לכך השלכה על תחומי חיים אחרים, אף שלא התכוון לכך. זה דבר הנצפה תמיד אצל אנשים שעבדו על חוזק נפשי מכיוון אחד, ופתאום מצאו שאיכות חייהם השתפרה, גם בתחומים שלא שיערו מראש!

הצלחה רבה לכולנו!

  

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.