רשימת ספרות מומלצת בנושא הורות

"בעיות משמעת אצל ילדים"/יואל גולדברג ( הוצאת ביתן-זמורה שנת 1987).
ספר שנכתב בעברית, הספר מציג מידע להורים ולאנשי מקצוע על מגוון שיטות בעיצוב התנהגות. הכותב מתאר את השלבים העוברים על הילד ועל מעביר הנורמה בעת תהליך הקניית הערכים.
בספר שני פרקים חשובים מאוד- פרקים 10 ו-14. פרק 10 עוסק בשימוש נכון ב'פסק זמן', ככלי למניעת עימותים והפעלת ענישה. פרק 14 העוסק בהפעלה נכונה של כלכלת אסימונים (שיטה שרבים מפעילים לא-נכון ויוצרים אצל הילד תסכול וחוסר הצלחה), עוד ניתן למצוא היבטים תיאורטיים, הפעלת סמכות הורית, סוגי חיזוקים ושימוש נכון בהם, סוגים של בעיות משמעת וגורמיהם, בניית חוזה בין הילד להורה ובין הילד למורה, וכלים לבניית יומן התנהגות. הספר מבוסס מדעית ומאוד מומלץ.

"שיקום הסמכות ההורית"/ חיים עומר (הוצאת מודן, 2000).
ספר יסוד העוסק בסמכות הורית וביצירת משמעות בחיי הילדים לקבת סמכות מבוגר. ספר חשוב לכל הורה ואנשי מקצוע העוסקים בהדרכת הורים.

הסמכות החדשה/חיים עומר (הוצאת מודן, 2008)

"הורים וילדים ומה שבינהם"/עדנה כצנלסון (הוצאת עמיחי).
ספר מקיף ומקצועי של המחברת, שנכתב בעברית. בספר התייחסות לשלבים שונים של המשפחה, ולתפקוד ההורים במערך המשפחתי בסיטואציות שונות. הספר כתוב אקדמי ולכן חשוב גם לאנשי מקצוע ולמטפלים במשפחות. בהחלט מהווה ספר בסיס והכנה להורה בכלל לפני שהוא חושב על ילדים במשפחה. הספר לא מדבר יעודית על הפרעות קשב, אבל הספר מספק כלים לכל הורה להתכוננות לקראת העבודה הקשה בחיו – ההורות.
למחברת ספרים נוספים, אני אהבתי גם את ספרה דיאלוג עם ילדים (בהוצאת דביר), שמדבר על שיפור התקשורת הבינאישית במשפחה

"אינטליגנציה הורית"/ מיכל רוזמן ומירה דיטל (הוצאת, 1999 ).
ספר המציע התייחסות ליחסי הורים - ילדים, מתוך מודעות לתפקידו של כל אחד ולזיקה בין ההורה לילד. ספר שכולל בסיס תיאורטי, ודוגמאות ליישום.

"הורות מודעת"/הארוול הנדריקס והלן האנט. (הוצאת אחיאסף, 2004).
ספר הבנוי בכוח הדברים של שיטת האימגו. הספר בנוי מחמישה חלקים העוסקים בהתחברות של המשפחה, בשימור המעורבות של פריטי המשפחה ובפתרון בעיות שכיחות. בספר התייחסות גם למאפיינים התפתחותיים האופיינים לכל קבוצת גיל של ילדים והדרכים שהורה יכול לנסות כדי לסייע לו.

"כללים טובים להורים טובים"/לורנס סטיינברג (הוצאת מטר, 2006).
הספר מציג 10 כללים העוסקים בתפקוד ההורי בקשר עם הילד. כל אחד מעשרת הקטעים כולל חלק מיידעי וחלק עם עצות מעשיות. אהבתי את הפתיחה של הספר שעוסק ברגש הבסיסי של כל הורה לגבי האשפרות שהוא פוגע בילדו. בהמשך עובר המחבר לחשיבות המעורבות שלכם ההורים בחיי הילד ומבחוייבות ההדדית שלכם ושל הילד לתהליכים. המחבר מציע להתייחס לילד בכבוד ולשתף אותו ברציונל של ההחלטותיכם (אני חושב בהתםא לגילו). לגבי הפרק הרביעי העוסק בהתמת שיטת ההורות לילד, אני מבקש להוסיף להתאים את השיטה גם לאורך חייכם. עם לא תעשו כן, תשברו מהר יותר.

"כל ילד חושב אחרת"/מל לוין (הוצאת מודן, שנת 2006).
ספר המציע שינוי התייחסות ללקויי למידה ולקויי קשב, כדי לעזור להם לקבל את מי שהם. כאדם המצדד בתפיסה, כי לקות קשב היא שונות בדרך החשיבה ולאו דווקא ליקוי, הספר מקנה להורים כלים להתמודד עם ילד לקוי למידה, מבלי להתייחס לשונותו כלקות. אהבתי מאוד את הפרק האחרון של הספר, העוסק בזכות להיות שונה, הדרכים לבצע העצמה, דרך הבנת השונות. ניתן להשלים את העיון בספר (או לפני קריאה בו) במאמר המוצע לכם באתר זה בספריית המאמרים, לעיון "הפרעת קשב סטיה או שונות".

"המיתוס של העצלנות"/ מל לוין (הוצאת מודן, 2008).
ספר בו כותב המחבר על גורמים אפשריים לקבלת תמונה של ילד עצלן, בפרספקטיבה של לקויות למידה.
הפרק התשיעי העוסק ב"מחוללי התפוקה" הוא פרק חשוב, מעשי ותורם לאנשים בעלי קשיי התארגנות למצוא בפרק זה ובפרקים אחריו, כלים לשיפור התפקוד והיעילות. 

"פריצת דרך במוטיבציה"/ ריצ'ארד לבוי (הוצאת אמציה, 2008). 
ספר חשוב של לבוי, שמציע גורמים אפשרים לחוסר מוטיבציה של ילדים ודרכים לשיפורם. המחבר מציע 8 כוחות מוטיבציוניים אצל ילדים, ו-6 דרכים להגביר אותם. הספר מתורגם בצורה בהירה וברורה ומספק מידע חשוב לבעלי התסמונת ולבאים עימם במגע.

"ילד שלי מיוחד"/עירית חגי. (הוצאת מודן, 2005).
הספר נכתב בעברית. הספר מתאר דפוסי התנהגות ודרכי עבודה עם ילדים מארבע סוגי בעיות: תקשורת, ויסות חושי, התנהגות וקשיי שפה. אהבתי מאוד את צורת ההגשה של הכותבת. העצות שמציעה המחברת כדרכי סיוע ועזרה מאוד פרקטיים וחשובים. תיאורי המקרה, נותנים נקודת מבט ייחודית ותובנות לגבי עולמו של הילד בעל הלקות הנידונה. אומנם, הספר לא מתאר מיקרים של הפרעות קשב בהגדרה, אבל ליקויים שפתיים, תקשורתיים ובעיות בויסות חושי שכיחות מאוד כחלק מתסמינים של הפרעת קשב או כתחלואה נלוות. ספר זה תורם להבנת מרכיבים אלו.

"איך לומר זאת לבני טיפשעשרה"/ רי'צרד היימן (הוצאת פוקס, 2004).
הספר מתייחס לתקשורת בין מתבגרים להוריהם. בספר התייחסות לסוגיות נבחרות המהוות נקודות מחלוקת בין הורה ומתבגר. ספר מומלץ לכל הורה ומתבגר.

"פסיכולוגיה להורים"/שאול סולברג (ידיעות אחרונות, 1999).
ספר המספר להורים בשפה פשוטה, מושגי יסוד בהתפתחות ילדיםמהגיל הרך ועד גיל ההתבגרות. בספר מוצעות עצות לדרכי התמודדות לקשיים האופיינים לכל קבוצת גיל.

"אין ילדים רעים"/מיכל דליות (הוצאת קשת, 2008).
ספר כללי לגבי עצות להדרכת הורים על פי רוח הגישה האדלריאנית. מיכל דליות, היא הדריכה מהתוכנית "סופר נני". הספר מספק תובנות להורים לגבי מקורות ההתנהגות של ילדיהם ודרכים של ההורים להקל עליהם. הספר אולם כתוב ללא תוכן עניינים, מה שיכול להקשות על לקוי קשב. אולם אני מציע לדפדף ולהתעכב על הדפים שכתורתם "חומר למחשבה" הם צבועים בצבע אדום והזיהוי שלהם קל יותר. הם קצרים ומספקים חומר למחשבה.

"הילד כועס"/דניאל ל דיוויס (הוצאת אח, 2008).
ספר להורים המציע גורמים אפשריים לכעסים אצל ילדים. הספר לא מכוון להפרעות קשב, אולם לקות הקשב כתובה בספר כאחד הגורמים המרכזיים ללחץ וכעס אצל ילדים. הספר קצר ונוגע במקורות הכעס, העוררות הרגשית בעת הכעס, השפעות הכעס וכלים לטיפול בהם. הספר מכוון מידע להורים לגבי ילדים ומתבגרים בפרקים שונים.

"בגובה העיניים- לדבר עם ילדים" /חלי ברק ושירה גלנץ (הוצאת אח( 
ספר נפלא לכל הורה המתייחס לתקשורת עם הילד. הספר מציג להורה מודעות לגבי תוכן השיחות וצורת הצגת הדברים כבבואה לתכנים בעולמו של ההורה. מודעות לדברים המוצגים בספר יכולה לשפר את התקשורת, לתאם ציפיות בין ההורה לילד ולשפר את האווירה הכללית בבית. בספר גם עצות מעשיות להתנסות עצמית.

"פחדים של ילדים"/חיים עומר ואלי ליבוביץ (הוצאת מודן, 2005).
ספר להורה שמלמד את מקורות הפחד של ילדים, והדרכים בהן אנו כהורים יכולים לתמוך בילדים ולמגר חלק ניכר מהפחד. חלק מהעניין שמהווה נקודה מרכזית הוא לא השאלה מה לעשות, אלא השאלה מתי להיות. ההתמודדות המשותפת עם פחדיהם של הילדים קשורה לזמינות ההורה ובמתן תמיכה במקום חיפוש אחר יצירת מגננה עליו.

הורים כמנהיגים/חיים עמית (הוצאת מודן, 2006).
ספר להדרכת הורים המתייחס לחיזוק הסמכות ההורים. בספר כותב עמית על תהליכי הכוונה מתוך מודעות ועוצמה ולא מתוך חולשה – המתבטאת בכעס וצעקות. הורים כמנהיגים מציע להורה דרך אחרת להורות מתוך מודעות לסמכות שיש להם מעצם היות הורים.

"כיצד לשפר את הביטחון העצמי של ילדיך"/סוזן קלארק. (הוצאת אח, 2002).
ספר המרכז רעיונות ופעילויות שמסייעות בניטור הצלחות לשם העלאת הדימוי העצמי של הילדים. העצות המובאות בספר מלמדות אותנו כיצד לתרגם לילד הצלחות קטנות לשינויים גדולים.

 תקשיבו לי רגע/חלי ברק (הוצאת אח, 2004).
ספר חביב שבו כותבת המחברת תשובות של ילדים למבחר נושאים. המחברת מביאה דברים בצורה פשוטה ובהירה, וכל קריאה בו מספרת תובנה ומחשבה אחרת על הדברים מאחורי המילים של ילדינו. ספר חשוב לכל הורה.

 הכוונת התנהגותם של ילדים/קתרין ג' קוולס (הוצאת אח 2000).  
ספר מתורגם, חשוב להורים, מורים, יועצים ומטפלים. בספר תוכנית מובנית לניתוח ועיצוב התנהגות של ילדים. בספר ליווי מלא כולל לוחות רישום וכדומה. הספר מכוון להורים ולאנשי מקצוע, מציע הבנה של גורמים עליהם יושבים הפרעות התנהגות ובנייה באופן הדרגתי של כלים לשיפור המצב. בספר, בדומה למרבית הספרים המתורגים על ידי ההוצאה, ישנם שלבי עבודה וליווי בתרגילים ודפי מעקב ורישום.
ספר חשוב מאוד ואחד הטובים בתחום. ספר נוח לעבודה וידידותי לקורא.

"ילדי אינדיגו" (כללי)
עד היום נכתבו ארבעה ספרים בנושא ילדי האינדיגו. יש תפיסה הרואה בילדים לקויי קשב תכונות המייחדות אותם מאנשים אחרים. תכונות אלו מאופיינות במאפיינים פסיכולוגיים והתנהגותיים שונים. ילדים אלו נקראים ילדי האינדיגו בגלל שלפי מסורת זו בצבע ההילה שלהם שולט צבע האינדיגו.
המלצה בשני ספרים אני מציע להתמקד במיוחד, גם אם אינכם עוסקים במיסטיקה או מקבלים גישה זו:
א. "ילדי האינדיגו- הילדים החדשים הגיעו"/לי קרול וג'אן טובר (אור עם, משנת 2000):
    בספר זה סקירה כללית על ארבעת סוגי הילדים ועל תכונותיהם המיוחדות. ניתן לראות קווי דמיון רבים בין המתואר בספר לתיאור ילדינו,  
    המאובחנים כבעלי ADHD.
ב. "איך לגדל ילדי אינדיגו"/ברברה קונדרון (הוצאת אור עם, משנת 2006): בספר שיטות שניתן ליישם על ילדי ADHD  גם עם אינכם נימנים עם  תומכי גישה זו.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.